Stichting SAN
Stichting Samenwerking Afghanistan-Nederland

SAKAÏ project

Stichting Samenwerking Afghanistan – Nederland en SAKAÏ Publishing & Records streven uit naar het behoud van de Afghaanse muzikale erfgoed. SAKAÏ Records wil de oude Afghaanse muziek kwalitatief verbeteren en publiceren, opdat iedereen weer van muziek kan genieten.

Ahmad Zahir

Geboren op 14 juni 1946  –  14 juni 1979

Was een beroemde Afghaanse Pop artiest, combineerde Westerse muziek met de traditionele Afghaanse muziek.  Hij maakte gebruik van de traditionele Perzische poëzie en folklore muziek, die hij met zijn mentors (oa. Nainawaz)  en  tot de moderne Afghaanse pop muziek veranderde.  Hij werkte met de beste Afghaanse muzikanten zoals Ustad Salim Sarmast, Abdullah Etamadi, F.Naingalai , Taranasaz, Mashour Jamal, Ismail Azami en Wahid Qasimi.

In zijn korte leven heeft Ahmad Zahir in de Afghaanse muziekwereld meer dan 22 muziek albums opgenomen in de jaren 1970. Zijn gebruikte poëzie en teksten varieerden qua onderwerpen zoals liefde, patriotisme en vrijheid.

SAKAÏ Publishing & Records heeft in samenwerking met Statinski Mastering, als eerste een album van Ahmad Zahir ge-remasterd en ter beschikking van het publiek gesteld. Dit is te horen op de verschillende streaming diensten zoals Spotify.

Beluister hier via Spotify

Sakai YouTube kanaal

Sakai muziek kan ook beluisterd worden via ons YouTube kanaal.

Bezoek ons YouTube kanaal hier.