Stichting SAN
Stichting Samenwerking Afghanistan-Nederland

Projecten

In de afgelopen tijd heeft de stichting volgende projecten met succes uitgevoerd:

1. Educatief project voor Afghaanse meisjesschoolen in steden Kaboel, Parwan, Baghlan, Panjshir, Bamyan en Balkh (Mazaresharif) 2005-2007. Bij dit project heeft st. SAN ondersteuning en hulp gekregen van Anne Frank Stichting Amsterdam, Anne Frank Funds Basel en HIVOS Den Haag.
  2. Vertaling, publicatie en verspreiding van “het Achterhuis”. 2005-2007. Het boek is twee keer (in 2006 en 2014) in Kaboel uitgegeven door twee Afghaanse uitgeverijen (Maiwand en”Entesharate Tamadone Sharq”). Ook is het boek digitaal verkrijgbaar op de Afghaanse digitale bibliotheek Shahmama: آنه20فرانک20پروف.pdf
  3. Fototentoonstelling “Afghanistan in Beeld” in samenwerking met FICVN en gemeente Den Haag te Atrium in september 2007.

4. Vertaling en publicatie van een historische bundel van geheime documenten van Communistische Partij van Sovjet Unie tussen 1979- 1991 over de Afghaanse oorlog, vanuit Russisch in het Farsi-Dari. Dat boek is in Kaboel in 2014 door uitgeverij “Entesharate Tamadone Sharq” gepubliceerd en is ook digitaal verkrijgbaar op de Afghaanse digitale bibliotheek Shahmama: Asnad-eHezbComm.pdf
  5. Inzamelingactie “Rolstoelen en PC’s” voor Afghaanse invalieden en slachtoffers van de oorlog. Deze actie werd met behulp van vrijwilligers van SAN te Amsterdam in samenwerking met Afghaanse verening Zaandstad uitgevoerd. De roelstoelen en PC’zijn tussen 2008-2010 naar provincie Herat voor invalieden gestuurd.
  6. Deelname aan een debaat van PVDA Barendrecht over de Missie Uruzgan op 14 november 2007 met als thema: Wel of niet verlengen van de Uruzgan missie. http://members.home.nl/janrlunsing/Uruzgan/uru0712b.html
  7. Deelname aan aanvullende hoorzitting over de militaire, humanitaire en politieke omstandigheden in Afghanistan(missie Uruzgan) door Groenlinks, SP en enkele PVDA leden van Tweedekamer (in samenwerking met comité Troepen Terug uit Afghanistan, over in op 4 december 2007.
  8. https://groenlinks.nl/nieuws/groenlinks-en-sp-organiseren-aanvullende-hoorzitting-over-afghanistan.https://eenvandaag.avrotros.nl/item/alternatieve-hoorzitting-over-uruzgan/.
  9. Onmoeting Afghaanse diaspora met tweedekamerfractie van Groenlinks over de situatie in Afghanistan en de toekomst van het land oktober 2010 te Den Haag (Tweedekamer).
  10. Actieve deelname aan organisatie en de viering van de Perzische nieuwe jaar (“nawroz 1393”) in 2014 te Dordrecht. https://www.tribunezamaneh.com/archives/45451Vertaling, uitgave en presentatie van een boek van een Nederlandse ingenieur Adrianus van Lutsenburg Maas over de eerste landelijke spoorweg van Afghanistan in 1928-1929 met foto’s in tweetalen: Engels, Farsi in 2015 in kaboel met behulp van Nederlandse ambassade in Kaboel. http://www.andrewgrantham.co.uk/afghanistan/tag/book/
  11. Project Ethnomusicologie  voor  behoud en bescherming van culturele en musicale erfgoed van huidige Afghanistan (vanaf 2018) in samenwerking met Muziekweb en Beeld en Geluid.
  12. Project Ethnomusicologievoor  behoud en bescherming van culturele en musicale erfgoed van huidige Afghanistan (vanaf 2018) in samenwerking met Muziekweb en Beeld en Geluid.
  13. Met Groene Amsterdammer:
    1.  https://www.groene.nl/artikel/afghanen-moeten-zelf-werken-aan-hun-toekomst
    2. JASON Institute/ VERLEDEN, HEDEN EN TOEKOMST VAN AFGHANISTAN:
    Artikel verleden / heden van Afghanistan
    Artikel Stichting JASON op Facebook
  14. Artikelen/ analyses:
    Beschouwing Presidentsverkiezingen en de toekomst van Afghanistan: Wedad.pdf
    Analyse Nationale eenheid in Afghanistan Nieuwe regering en veiligheidsmissie:
    http://www.atlcom.nl/media/atlantisch-perspectief/12854/Document Wedad.pdf stond er twee keer.